Populaire DAW controllers

Vergelijking van DAW-controllers per merk

ICON

QCon Pro G2 – De Icon QCon Pro G2 is een uitgebreide DAW-controller met acht gemotoriseerde faders, bedoeld voor producers en mix-engineers die een fysiek mengpaneel-gevoel willen. Hij is geschikt voor het bedienen van verschillende DAW’s via Mackie Control of HUI-protocol, en biedt onder andere transportknoppen, een jogwheel en een LCD-strip voor tracknamen. Deze controller voelt zich thuis in een professionele studioomgeving waar nauwkeurige volumefades en panoramabediening gewenst zijn, en kan de workflow versnellen ten opzichte van muisgebruik.

Pluspunten:

  • Acht aanraakgevoelige motorfaders en vele draaiknoppen zorgen voor nauwkeurige, fysieke controle over mixparameters.
  • Overzichtelijke lay-out met transportsectie en jogwheel draagt bij aan een intuïtieve bediening en snelle workflow.
  • Stevige metalen constructie geschikt voor dagelijks professioneel gebruik.
  • Compatibel met de meeste populaire DAW-software (o.a. Logic, Cubase, Pro Tools, Ableton Live) voor veelzijdige inzet.

Minpunten:

  • Relatief prijzig in vergelijking met eenvoudigere controllers.
  • Niet alle minder gangbare softwarepakketten hebben directe ondersteuning (werkt primair via universeel protocol, dus specifieke integratie kan ontbreken).
  • De LCD “scribble strip” toont beperkte tekens per track, wat discipline in naamgeving vereist.
  • Geen volledig console-gevoel: altijd in blokken van 8 kanalen werken en banks schakelen bij grote projecten.

SSL

UF8De Solid State Logic UF8 is een hoogwaardige 8-kanaals DAW-controller van studiokwaliteit. Deze controller is geschikt voor professionele gebruikers die absolute precisie en uitbreidbaarheid willen. Met acht gemotoriseerde, aanraakgevoelige 100 mm faders en acht drukgevoelige draaiencoders biedt de UF8 nauwkeurige controle over mixlevels en pan/parameter-instellingen. Dankzij SSL’s eigen 360° software kunnen tot drie DAW’s tegelijk worden aangestuurd (schakelen met layer-knoppen), wat het ideaal maakt voor complexe studio’s of hybride setups. De SSL UF8 voelt zich vooral thuis bij gebruikers van bijvoorbeeld Pro Tools, Logic of Cubase die een moderne variant van een analoge console-werkflow zoeken.

Pluspunten:

  • Robuuste bouwkwaliteit met strakke anodized behuizing en professionele feel, passend bij het SSL-merk.
  • Acht gemotoriseerde faders zijn zeer soepel en stil, met hoge resolutie voor precieze automatisering.
  • Uitgebreide configureerbaarheid via SSL 360 software: mogelijkheid om functieknoppen naar wens toe te wijzen en tot 3 DAW-layers te gebruiken.
  • Uitbreidbaar systeem – er kunnen tot 4 UF8-units worden gekoppeld voor maximaal 32 faders, groei met de behoeften van de studio.
  • Brede DAW-ondersteuning (via Mackie/HUI) en snelle installatie dankzij goede instructievideo’s en handleiding.

Minpunten:

  • Hogere prijsklasse; vergt een flinke investering.
  • Ontbeert ondersteuning voor Avid’s EuCon-protocol – in Pro Tools is integratie goed, maar niet zo diepgaand als bij Avid’s eigen controllers.
  • De randafwerking is vrij scherp; ergonomie is minder rond dan sommige concurrenten.
  • Faders en knoppen voelen voor sommigen iets losser aan vergeleken met bijvoorbeeld Avid-systemen (persoonlijke voorkeur).
  • Geen jogwheel of transportsectie aanwezig, waardoor een aanvullende oplossing nodig kan zijn voor transportbediening.

Nektar

Panorama CS12 – De Nektar Panorama CS12 is een unieke channel strip-controller die zich richt op diepgaande integratie, met name voor Logic Pro (en ook ondersteuning voor Cubase/Nuendo via scripts). Dit apparaat is ontworpen voor producers die één kanaal tegelijk volledig willen kunnen tweaken: ideaal voor mixing engineers die track-voor-track detailbewerking doen. De CS12 heeft één lange aanraakgevoelige motorfader voor volumeregeling en twaalf 360° draaiknoppen om parameters van de geselecteerde channel strip (bijv. plug-in instellingen, EQ, sends) te bedienen. Een helder 3,5-inch kleurenscherm geeft realtime feedback over de parameterwaarden. Deze controller voelt zich het meest geschikt voor gebruikers die voornamelijk in Logic werken en hun mixproces willen benaderen alsof ze aan een fysieke channel strip van een mengtafel staan.

Pluspunten:

  • Diepe DAW-integratie voor Logic Pro: directe controle over alle channel strip-parameters, inclusief ingebouwde plug-ins, zonder naar het scherm te hoeven grijpen.
  • Hoogwaardige aanraakgevoelige motorfader (100 mm) voor precieze volumefades en automatisering.
  • Twaalf eindeloze draaiknoppen met kleurenfeedback maken het mogelijk om snel EQ, sends, panning en plug-in parameters te bedienen.
  • Duidelijk kleurenscherm toont parameters, waarden en tracknamen, wat de hardwarebediening overzichtelijk maakt.
  • Compact ontwerp dat weinig ruimte inneemt, maar toch professioneel aanvoelt – ideaal voor projectstudio’s of als aanvulling naast een toetsenbord.

Minpunten:

  • Beperkt tot één kanaal tegelijk: minder geschikt om meerdere faders tegelijkertijd te balanceren; grote mixen vergen meer scrollen/banken.
  • De optimale integratie is vooral in Logic Pro; gebruik met andere DAW’s is mogelijk (MIDI remote scripts), maar minder plug-and-play en niet zo uitgebreid.
  • Nieuwere niche-product, waardoor gebruikerscommunity en ondersteuning nog groeien (minder gangbaar dan MCU-controllers).
  • Vergt gewenning: de workflow is erg gericht op channel-per-channel werken, wat omschakeling vraagt voor wie gewend is meerdere faders samen te grijpen.

Softube

Console 1 Fader Mk III

De Softube Console 1 Fader (Mk III) is een tienkanaals motorfader-unit die naadloos samenwerkt met Softube’s Console 1 mixingsysteem. Deze hardware is bedoeld voor mixers die het gevoel van een analoge mengtafel in de DAW willen brengen, met fysiek volume- en drivecontrole over hun tracks. Elke unit biedt tien gemotoriseerde, aanraakgevoelige faders voor volumeregeling en analoge-style drive/saturation per kanaal, plus extra knoppen voor bijvoorbeeld solo, mute en switching tussen fader-banken. In combinatie met de Console 1 plug-in geeft de Fader-controller directe toegang tot trackniveaus, sends en groepsniveaus, waarbij de workflow veel lijkt op werken op een echte analoge console. Dit is geschikt voor producers die de analoge console-ervaring willen emuleren tijdens het mixen, met name in genres of situaties waar het finetunen van niveaus en dynamiek met de hand belangrijk is.

Pluspunten:

  • Tien gemotoriseerde faders geven een zeer tactiele mixing ervaring, met het gemak van fysieke automatisatie van volume en eventueel drive.
  • Analoge workflow: ontworpen om aan te voelen als een klassieke console, inclusief mogelijkheid om analoge modelled drive en karakter te sturen per kanaal.
  • Integratie met Console 1 ecosysteem: werkt soepel samen met de Console 1 channel-strip controller en Softube’s plug-ins, zodat EQ, compressie én volume volledig hands-on bediend kunnen worden.
  • Uitbreidbaar en flexibel: meerdere Console 1 units (Fader en/of Channel) zijn door te lussen voor meer kanalen; de hardware is bus-powered via USB-C.
  • Stevige bouw en hoogwaardige faders die prettig aanvoelen, gericht op professioneel gebruik en langdurige betrouwbaarheid.

Minpunten:

  • Werkt niet als algemene MCU-/HUI-controller: vereist Console 1 software en plug-ins op iedere track, wat de set-up beperkt tot die workflow.
  • Zonder de aparte Console 1 Channel-controller heb je wel faders maar minder directe controle over EQ/FX – het systeem komt pas tot zijn recht in combinatie.
  • Volume-instellingen lopen via de Console 1 plug-in laag; directe DAW-faderbediening (voor alle DAW’s) is niet altijd mogelijk of vergt ondersteuning per DAW.
  • Investering is aanzienlijk, zeker als je zowel de Fader-unit als de Console 1 nodig hebt voor volledige functionaliteit, en een iLok is verplicht voor de software.
  • Minder geschikt voor eenvoudige taken: de voordelen komen vooral naar voren in complexe mixprojecten waarin de Console 1 ecosfeer volledig benut wordt.

Console 1 (Mk III)

De Softube Console 1 is een channel strip-controller zonder faders, bedoeld om met fysieke draaiknoppen een volledige kanaalstrip in de DAW te bedienen. Dit systeem is geschikt voor mixers die met echte knoppen EQ, filters, compressor, gate en saturatie van hun tracks willen bedienen in plaats van met de muis te slepen. Console 1 werkt via een plug-in die op iedere track wordt geladen en die klassieke console-emulaties biedt (standaard een SSL 4000 E channel strip, uitbreidbaar met andere console-modellen van Softube). De hardware heeft meer dan 20 draaiencoders met LED-indicatoren, verdeeld over alle secties van de channel strip (filters, EQ, shape, compressor, drive), plus enkele knoppen voor solo, mute, track select en input gain. Twee kleine displays geven visualisatie van bijvoorbeeld EQ-golfvorm en gainreductie. Deze controller is vooral geschikt voor gebruikers die het focuspunt op sound design en mixing willen leggen – je oren gebruiken terwijl je aan knoppen draait alsof je aan een analoge mengtafel staat.

Pluspunten:

  • Volledige hands-on controle over EQ, dynamiek en drive per kanaal; maakt muisloos mixen mogelijk en stimuleert op het gehoor afstellen.
  • Zeer intuïtieve workflow die doet denken aan een echte mengtafel channel strip, wat het mixproces prettig en snel maakt voor wie graag aan knoppen draait.
  • Meegeleverde hoogwaardige SSL 4000 E emulatie zorgt direct voor professionele klank; uitbreidbaar met andere Console 1 plug-in strips (Neve, API, etc.).
  • Integratie met UAD: kan bepaalde Universal Audio plug-ins en Softube plug-ins ook bedienen via dezelfde interface, voor wie die ecosystemen gebruikt.
  • Solide bouwkwaliteit met hoogwaardige encoders en een overzichtelijke indeling inclusief LED-ringetjes en kleine displays voor feedback.

Minpunten:

  • Geen faders op de unit zelf – volumeregeling gebeurt via een encoder, wat minder natuurlijk aanvoelt dan een schuifregelaar (tenzij gecombineerd met Console 1 Fader unit).
  • Vereist het Console 1 plug-in systeem: iedere track moet deze plug-in geladen hebben, wat enige setup-tijd en CPU-gebruik vraagt.
  • Buiten de Console 1 plug-in om kan de controller niet direct willekeurige plug-ins of DAW-functies bedienen; hij is echt beperkt tot het eigen ecosysteem.
  • Het maximale voordeel wordt behaald in een één-op-één Console 1 workflow; minder geschikt als je vaak wisselt tussen verschillende controllers of workflows.
  • Leren werken met het Console 1 concept vraagt gewenning en het vertrouwen los te laten om steeds naar het scherm te kijken – een andere mindset dan puur met de muis mixen.

Waves

FIT Controller – De Waves FIT is een 16-kanaals fadercontroller die oorspronkelijk ontworpen is als hardware-front end voor Waves’ eMotion LV1 live mixer. Hij is daardoor ideaal voor live-geluidstechnici of studio-engineers die met het Waves-ecosysteem werken en behoefte hebben aan een degelijk fysiek mengpaneel. De FIT heeft 16 gemotoriseerde 100 mm faders voor kanalen plus 1 masterfader, elk kanaal voorzien van een eigen OLED- of LCD-strip display voor tracknaam en parameters. Verder zijn er per kanaal mute- en solo-knoppen en een draai/druk-encoder (veelal voor pan of gain). Hoewel de FIT primair voor eMotion LV1 bedoeld is, heeft Waves later ook Mackie Control en HUI-compatibiliteit toegevoegd, zodat deze controller eveneens in reguliere DAW-omgevingen kan worden ingezet als 16-fadercontrolle. Dit maakt hem geschikt voor grote sessies waar men veel sporen tegelijk wil kunnen mixen.

Pluspunten:

  • Zestien + één aanraakgevoelige motorfaders bieden directe controle over een groot aantal kanalen tegelijkertijd – ideaal voor grote mixopdrachten of live toepassingen.
  • Elk kanaal heeft een eigen scribble strip display en encoder, waardoor je naamgeving, niveaus en panning duidelijk kunt zien en aanpassen zonder naar de computer te turen.
  • Robuust en rack-mountable ontwerp (19” breed) geschikt voor mobiel gebruik en on-the-road; gebouwd om de ontberingen van live-gebruik te doorstaan.
  • Na firmware-upgrade breed inzetbaar: naast naadloze integratie met Waves eMotion LV1 (voor live mixing) nu ook te gebruiken in DAW’s via MCU/HUI, dus veelzijdiger in de studio.
  • Grote hoeveelheid fysieke controls vermindert de noodzaak tot bank-switchen; men kan veel kanalen in één oogopslag bedienen.

Minpunten:

  • Tamelijk groot en zwaar; neemt beduidend meer ruimte in op de werkplek (of rack) dan kleinere controllers – minder geschikt voor kleine bureaus.
  • Ontworpen met live mixing in gedachten: er ontbreken transportknoppen en specifieke DAW-functietoetsen, dus voor studiogebruik zal men voor die functies andere middelen moeten gebruiken.
  • Zonder het Waves-ecosysteem is het een generieke MCU-controller – krachtig, maar mogelijk overkill als je geen gebruik maakt van eMotion LV1 of Waves SoundGrid.
  • De prijs ligt in de hogere klasse (professioneel segment) en volledige functionaliteit (zoals metering) komt vooral tot zijn recht in combinatie met de Waves software.
  • Minder portable door formaat en noodzaak van stroomvoorziening; bovendien vergt het koppelen via MCU/HUI enige configuratie in de DAW.

Ableton

Push 3 – De Ableton Push 3 is Abletons eigen geavanceerde pad-gebaseerde controller die fungeert als een instrument op zich. Hij is bij uitstek geschikt voor muzikanten en producers die met Ableton Live werken en intuïtief beats willen programmeren, melodieën willen spelen en clips willen lanceren, eventueel zelfs zonder computer. De Push 3 heeft een 8×8 matrix van grote, aanslaggevoelige pads die nu ook MPE-compatibel zijn (polyfone aftertouch per pad), wat expressief spelen mogelijk maakt. Uniek aan de derde generatie is dat er een uitvoering is met interne hardware zodat de Push 3 standalone kan draaien – je kunt hem dus gebruiken zonder computer, als een soort groovebox met Ableton Live ingebouwd. In controller-modus biedt Push 3 nauwgezette integratie met Live: van drumpads en notensequenties tot mixercontrole en device-aanpassingen via de touchstrip en encoders. Dit apparaat is perfect voor live-performers en producers die een naadloze verlenging van Ableton Live zoeken.

Pluspunten:

  • Stand-alone functionaliteit: bepaalde modellen van Push 3 kunnen zelfstandig draaien met Live ingebouwd, waardoor je ook zonder laptop muziek kunt maken of optreden.
  • 64 Pads met MPE (aanraakgevoelig in meerdere dimensies) zijn zeer expressief en responsief – ideaal voor dynamisch drummen, akkoorden spelen en melodieën buigen met aftertouch.
  • Intuïtieve workflow specifiek voor Ableton Live: sessieview met cliplaunch, step-sequencing op de hardware, en directe tweaking van device-parameters met de bovenste encoders en oled-display.
  • Nauwkeurige integratie tussen hardware en software: project overgangen tussen standalone en computer zijn soepel, en de workflow blijft consistent.
  • Solide bouwkwaliteit en fraai design; voelt aan als een instrument, wat creativiteit stimuleert (Ableton’s visie van “hardware instrument voor Live” komt hiermee tot wasdom).

Minpunten:

  • Echt optimaal alleen te gebruiken met Ableton Live – voor andere DAW’s is het slechts een generieke MIDI-controller, wat de functionaliteit ernstig beperkt.
  • Relatief duur, zeker de standalone versie met ingebouwde computer; bovendien wordt slechts Ableton Live Intro meegeleverd, voor uitgebreide functies zal men moeten upgraden.
  • Sommige workflow aspecten kunnen nog worden verbeterd: zo is het overzetten van bestaande samplepacks of Drum Racks naar de standalone een tikje omslachtig, en is loop-browsen via het apparaat niet altijd even vloeiend.
  • Geen traditionele faders of vele draai-knoppen: mixen doe je via de pads/encoders, wat voor sommigen minder fysiek inzichtelijk is dan echte schuiven (hoewel de 8 encoders wel volumes of sends kunnen bedienen in banken).
  • Het apparaat is tamelijk groot en zwaar in vergelijking met eenvoudige pad-controllers, wat mobiliteit iets lastiger maakt (zeker met de batterij en audioconnecties in standalone gebruik).

Softube

(Zie boven voor Softube Console 1 Fader Mk III en Console 1 onder Softube.)

PreSonus

FaderPort 16 – De PreSonus FaderPort 16 is een 16-kanaals DAW-controller met focus op faders, ideaal voor wie veel sporen tegelijk wil mixen met fysieke regelaars. Hij is geschikt voor zowel Studio One gebruikers (met extra diepe integratie) als voor andere DAW’s via MCU/HUI-ondersteuning. De unit biedt zestien gemotoriseerde, aanraakgevoelige 100 mm faders voor kanaalniveau’s, voorzien van individuele mini LCD-displays (“scribble strips”) die de tracknaam of parameter tonen. Boven de faders bevinden zich knoppen per kanaal voor opname-inschakeling, solo en mute. Daarnaast is er een centrale sectie met transportknoppen, een groot vergrendelbaar draaiwiel (de Session Navigator) voor o.a. scrollen en zoomen, en diverse functietoetsen (automation modes, marker setting, etc). De FaderPort 16 voelt zich thuis in een studio-omgeving waar een traditionele mixconsole-ervaring gewenst is, zonder de footprint en kosten van een volwaardige console.

Pluspunten:

  • Zestien hoogwaardige motorfaders geven direct overzicht en controle over een grote mix – veel kanalen tegelijk bedienen zonder continu banken te wisselen.
  • Uitgebreide transport- en navigatiesectie (Session Navigator) versnelt het bewerken: snel door de tijdlijn scrollen, in-/uitzoomen, markers plaatsen en door tracks bladeren gaat makkelijk van de hand.
  • In Studio One is de integratie super: kleurcodering in displays, bediening van plug-ins en sends met de scribble strips, en speciale functies (zoals link met de Channel Editor) werken out-of-the-box.
  • Stevige constructie met degelijke faders en knoppen; ontworpen voor intensief studiogebruik. Tevens aansluiting voor voetschakelaar voor handsfree punch in/out.
  • Universele compatibiliteit via MCU/HUI maakt hem ook bruikbaar in Pro Tools, Logic, Cubase, Live en andere – flexibiliteit ondanks focus op eigen DAW.

Minpunten:

  • Neemt flink wat ruimte op het bureau in door de 16 faders op rij; voor kleinere home-studio’s mogelijk te groot.
  • Volledige functionaliteit (bijv. het optimaal gebruik van alle knoppen) komt vooral tot zijn recht in PreSonus Studio One; in andere DAW’s hebben sommige toetsen generieke of beperkte functies.
  • Geen fysiek draai-encoder per kanaal voor pan/EQ – er is slechts één algemene encoder. Panning of plug-in parameters per track bedienen kan daardoor minder gelijktijdig, je moet schakelen tussen modes.
  • Niet verder uitbreidbaar; je zit vast aan 16 faders (anders dan modulaire systemen). Wie later toch meer faders wil, moet naar een ander systeem uitwijken.
  • Display-tekens zijn klein; bij weinig licht of van een afstand is het aflezen van tracknamen boven de faders soms lastig.

Asparion

D700 – De Asparion D700 is een modulair opgebouwde DAW-controller die maximale flexibiliteit en schaalbaarheid biedt. Dit systeem is geschikt voor power-users en studios die een controller-oplossing op maat willen samenstellen – tot zelfs 64 faders! De basismodule (D700FT) bevat 8 gemotoriseerde faders, een set transport- en navigatieknoppen, een master-volumeknop en mode-knoppen (Pan, EQ, Send, FX) die bepalen wat de encoder-functies zijn. Elke basis- of uitbreidingsmodule (D700F) voegt 8 extra kanalen toe, waarbij elk kanaalstrook een eigen draaiencoder met LED-ring en vier verlichte knoppen heeft (meestal toegewezen aan functies als Solo, Mute, Record, Select). In totaal kunnen maximaal 7 uitbreidingsmodules aan de hoofdunit worden gekoppeld, voor een indrukwekkende 64 kanalen fysieke bediening tegelijk. De D700 kan via MIDI, MCU, OSC en zelfs netwerkprotocollen als MQTT communiceren, waardoor hij niet alleen DAW-software kan bedienen, maar desgewenst ook lichtsturing of andere toepassingen. Deze veelzijdigheid maakt de Asparion D700 ideaal voor professioneel gebruik waar een op maat gemaakt controleoppervlak vereist is – van grote studio’s tot multimedia-opstellingen.

Pluspunten:

  • Extreem schaalbaar: van 8 faders tot 64 faders – het systeem groeit mee met de behoeften, ongeëvenaard in flexibiliteit.
  • Elke kanaalstrip heeft rijke bedieningsmogelijkheden (fader + encoder + 4 knoppen met RGB-LED); hierdoor zijn per track volume, pan/send en mute/solo/rec direct toegankelijk.
  • Veelzijdige connectiviteit: ondersteunt standaard MIDI (USB) en Mackie Control voor vrijwel alle DAW’s, maar ook geavanceerde protocollen als OSC voor bijvoorbeeld Reaper of custom setups, én zelfs netwerk aansturing (MQTT) voor creatieve toepassingen.
  • Zeer compacte modules (ondiep en laag profiel) ondanks de functionaliteit – past op praktisch elk bureau en zorgt voor een strak ogende setup. Aluminium behuizing en verlichte knoppen geven een hoogwaardig, robuust gevoel.
  • Unieke functies zoals pedaalingangen (sustain/expression) aan de hoofdunit voor extra creatieve bediening (met voeten) van bv. transport of effecten.

Minpunten:

  • Aanzienlijke investering, zeker bij meerdere modules; dit systeem richt zich duidelijk op het hogere segment van de markt.
  • Doordat het een relatief nieuw en uniek platform is, is er een kleinere gebruikersbasis – minder direct beschikbare community ondersteuning of voorbeeldprofielen vergeleken met standaard controllers.
  • Geen tekstdisplays voor tracknamen boven de faders (feedback is vooral via LED-kleuren en de DAW zelf); het identificeren van kanalen relies nog steeds op het computerscherm of een ingestudeerde volgorde.
  • Configuratie vergt mogelijk wat tijd en technische kennis, zeker als men OSC of andere gevorderde features wil inzetten; niet zo plug-and-play als een vaste MCU-controller.
  • Overkill voor kleine setups: de voordelen komen vooral tot hun recht in grote professionele omgevingen – voor een eenvoudige homestudio is dit wellicht te complex en te duur.

Arturia

KeyLab 61 Mk3 – De Arturia KeyLab 61 MkIII is een MIDI-masterkeyboard met uitgebreide DAW-bedieningsmogelijkheden. Dit 61-toetsen klavier (met semi-gewogen aanslag en kanaal-aftertouch) is ideaal voor de all-round producer/toetsenist die zowel in het componeren als het mixen praktische hardwarebediening wil. Naast het klavier beschikt de KeyLab 61 Mk3 over 9 faders van ca. 5 cm, 9 draaiknoppen, 12 verlichte performance-pads en toegewijde transport- en functietoetsen. Dankzij de meegeleverde Arturia Analog Lab software integreert het keyboard naadloos met honderden software-instrumenten (preset selectie en parameters verschijnen op het ingebouwde kleurenscherm). Tevens ondersteunt de KeyLab Mk3 diepere DAW-integratie: er zijn templates/mappings voor o.a. Ableton Live, FL Studio, Logic en Cubase, of hij kan als MCU/HUI-controller fungeren. Dit maakt het apparaat geschikt als centrale hub in de studio – je kunt akkoorden inspelen, beats triggeren en tegelijkertijd je opnameprogramma bedienen.

Pluspunten:

  • Alles-in-één oplossing: combineert een kwalitatief goed keyboard met uitgebreide controllers (faders, knoppen, pads), waardoor zowel muziek maken als DAW bedienen op één apparaat kan.
  • Strakke integratie met Arturia’s eigen software (Analog Lab V) en ook mapping-presets voor populaire DAW’s; plug and play ervaring is daardoor erg goed.
  • Hoge bouwkwaliteit: solide behuizing, prettige semi-gewogen toetsen met aftertouch, en stevige faders/knoppen – voelt als een professioneel instrument.
  • 12 RGB-pads met polyfone aftertouch (op de pads) maken dynamisch drummen en sample-triggeren mogelijk; bovendien zijn er extra functies zoals akkoordenmodus, arpeggiator en scale mode die creativiteit bevorderen.
  • Modern full-color display en duidelijke interface: eenvoudig door presets bladeren, parameters zien en aanpassen direct vanaf het keyboard, wat de workflow versnelt.

Minpunten:

  • Faders en knoppen zijn niet gemotoriseerd of motorisch terugkoppelend – bij wisselen van bank of preset moet je parameters “oppakken”, wat soms tot kleine ongemakken leidt.
  • Hoewel hij DAW-functies ondersteunt, is het geen gespecialiseerde mixercontroller: de faders zijn korter en minder precies dan 100mm mixerfaders en er ontbreken scribble displays per kanaal.
  • Geen drumpads of CV-uitgangen meer dan de 12 aanwezige pads (in tegenstelling tot sommige concurrenten heeft de KeyLab geen modulaire CV/Gate connectiviteit voor hardware synths behalve via MIDI).
  • De geavanceerde instrumentintegratie werkt primair met Arturia’s eigen V-Collection en NKS-compatibele instrumenten; gebruik met andere plug-ins kan handmatige MIDI-mapping vereisen.
  • 61 toetsen en de uitgebreide controle sectie maken het geheel tamelijk groot en zwaar – minder geschikt als portable controller vergeleken met kleinere keyboard- of padcontrollers.

Akai

APC64 – De Akai Professional APC64 is een next-gen Ableton Live pad-controller die voortbouwt op de bekende APC-serie maar nu met 64 pads en touchstrips. Hij is ontworpen voor performers en producers die Ableton’s Session View en Clip Launcher hands-on willen bedienen en daarnaast creatieve sequencer-mogelijkheden zoeken. De APC64 heeft een 8×8 raster van 64 aanslag- en drukgevoelige RGB-pads (met polyfone aftertouch) waarmee clips gestart kunnen worden, noten ingespeeld, of drums getriggerd – vergelijkbaar met een Ableton Push of Launchpad, maar in Akai-stijl. Uniek zijn de acht aanraakgevoelige linten (touch strips) aan de zijkant: deze zijn volledig toewijsbaar en kunnen dienen als faders, X/Y-parameter controllers, pitchbend/mod of effectenbeheer, afhankelijk van de modus. Bovendien beschikt de APC64 over een interne 8-sporen, 32-stappen hardware sequencer die stand-alone kan werken om MIDI-apparatuur of plugins aan te sturen, zodat je patronen kunt programmeren zonder muis. Dit maakt de APC64 geschikt voor live-artiesten die een hybride pad-controller/sequencer willen, en voor Ableton-gebruikers die hun sessies op een tactiele en expressieve manier willen besturen.

Pluspunten:

  • 64 grote performance-pads met polyfone aftertouch geven een zeer responsieve en expressieve bediening; ideaal voor finger-drumming, akkoordprogressies en melodieën met vibrato of druk.
  • Ingebouwde 8-track step sequencer maakt het mogelijk om patronen te programmeren en zelfs hardware-synths of drumcomputers te sturen zonder voortdurend naar de computer te grijpen.
  • Acht multifunctionele touchstrips geven een innovatieve draai aan controle: gebruik ze als virtuele faders, voor filter sweeps, pitch bends of andere creative FX – meerdere parameters tegelijk swipen is mogelijk.
  • Uitstekende Ableton Live integratie: ontworpen in samenwerking met Ableton, dus native support voor clip launching, scene-triggering, device control, etc., wat meteen werkt zoals verwacht.
  • Ondanks de uitgebreide mogelijkheden relatief compact en licht voor wat hij biedt; plus hij heeft MIDI-uitgangen, waardoor hij ook standalone in een hardware-setup kan functioneren.

Minpunten:

  • Sterk Ableton-gecentreerd: buiten Ableton Live is de functionaliteit veel beperkter; het is geen universele DAW-controller met faders/knobs, maar vooral een pad/clip-controller.
  • Ontbreken van fysieke draaiknoppen of echte faders – alle analoge bediening gaat via touchstrips, wat wennen kan zijn en minder tactile feedback geeft (geen fysieke positie).
  • Sequencer heeft beperkingen (8 sporen, 32 stappen); voor zeer complexe sequencing nog steeds aangewezen op de DAW.
  • Geen ingebouwde audio-engine (het is geen stand-alone groovebox met geluid, alleen een MIDI-controller/sequencer), dus voor klankgeneratie blijft een computer of extern apparaat nodig.
  • Hoewel draagbaar, vergt het apparaat toch een degelijke USB-stroomvoorziening; draadloos of op batterij werken is niet van toepassing, in tegenstelling tot sommige kleinere controllers.

Behringer

X-Touch One – De Behringer X-Touch One is een compacte DAW-controller met één motorfader, bedoeld als ruimte- en budgetbesparende oplossing voor basis mix- en transporttaken. Hij is geschikt voor home-studio producenten of muzikanten die tijdens opnames snel transportfuncties willen bedienen en één track tegelijk hands-on willen mixen (bijvoorbeeld voor het schrijven van automatisering). De X-Touch One biedt één gemotoriseerde, aanraakgevoelige fader (100 mm) die automatisch volgt welke track geselecteerd is, een draai-encoder voor pan/parameter, een klein LCD-schermpje voor tracknaam/timecode, uitgebreide transportknoppen en een jogwheel/shuttle. Ook zijn er dedicerede knoppen voor veelvoorkomende functies (zoals solo, mute, rec-arm voor het geselecteerde kanaal, en navigatie door tracks en markers). Via Mackie Control en HUI protocollen is de X-Touch One vrijwel plug-and-play met alle gangbare DAW’s.

Pluspunten:

  • Zeer compact formaat – past op elk bureau en is gemakkelijk mee te nemen, ideaal bij beperkte ruimte of mobiele setups.
  • Betaalbare manier om toch een aanraakgevoelige motorfader in je setup te hebben, voor vloeiende volume-automatisering en mixgevoel.
  • Allround inzetbaar dankzij universele MCU/HUI-ondersteuning; werkt direct met o.a. Cubase, Logic, Pro Tools, Ableton, Reaper, etc.
  • Handige jogwheel en transportsectie vereenvoudigen het navigeren door projecten en het opnemen (veel functionaliteit ondanks klein oppervlak).
  • Extra functies zoals een footswitch-aansluiting voor handsfree bediening (bv. punch in) voegen waarde toe voor solo-artiesten die zichzelf opnemen.

Minpunten:

  • Slechts één fader: het aanpassen van meerdere kanalen gaat niet simultaan, je moet steeds banken of tracks wisselen, wat bij grote mixen tijd kost.
  • Niet modulair uitbreidbaar – je kunt niet eenvoudig twee X-Touch Ones koppelen tot een gecoördineerd systeem; voor meer faders moet je naar de 8-fader X-Touch kijken.
  • Bouwkwaliteit is degelijk maar grotendeels plastic; voelt minder premium aan dan duurdere concurrenten (hoewel prijs daar ook naar is).
  • Het kleine éénregelig display geeft beperkt informatie; vaak zal men toch op het computerscherm kijken om context (zoals volledige tracknaam) te zien.
  • Sommige knoppen zijn multifunctioneel afhankelijk van de DAW-modus, wat initial verwarring kan geven; je moet even de labels en mapping leren kennen voor jouw DAW.

NI (Native Instruments)

Komplete Kontrol S61 Mk3 – De Native Instruments Komplete Kontrol S61 MkIII is een geavanceerd MIDI-keyboard (61 toetsen) dat naadloze integratie biedt met NI’s Komplete instrumenten én bruikbare DAW-bediening. Dit keyboard is ideaal voor producers/composers die intensief gebruikmaken van NI’s Komplete suite of NKS-plug-ins, en die daarnaast hun DAW-transport en basis mixfuncties vanuit één centrale plek willen besturen. De S61 Mk3 beschikt over 61 half-gewogen toetsen van hoge kwaliteit met aftertouch (channel), en heeft NI’s kenmerkende Light Guide: gekleurde LEDs boven de toetsen die toonladders, akkoorden of key-switches van instrumenten visualiseren. Boven het klavier bevinden zich acht aanraakgevoelige draaiencoders en een groot high-res kleurenscherm, waarmee je door instrument-presets kunt browsen en parameters kunt tweaken. Er zijn transportknoppen, alsmede touchstrips/wheels voor pitch en modulatie. Via het Komplete Kontrol software-platform kunnen instrumentparameters automatisch op de 8 encoders worden gemapt en op het scherm worden getoond zodra je een plug-in selecteert. Daarnaast ondersteunt de S61 MCU-integratie voor DAW’s zodat je play/record, volume, pan en track select kunt bedienen. Dit alles maakt de S61 Mk3 geschikt als studio centrum voor wie het NI-ecosysteem diep heeft geïntegreerd in zijn workflow.

Pluspunten:

  • Uitstekende speelaard: 61 Fatar-toetsen met aftertouch, een prettig speelgevoel en de nuttige Light Guide feedback – ideaal voor bijvoorbeeld orkestratie (key switches kleuren) of het leren van scales.
  • Diepe integratie met Komplete & NKS-instrumenten: direct vanuit het keyboard presets doorzoeken, laden en parameters aanpassen zonder naar het computerscherm te kijken.
  • Groot kleurenscherm en touch-sensitive encoders geven duidelijke feedback en maken plugin-bediening intuïtief (waardes verschijnen zodra je een knop aanraakt).
  • DAW-bediening is ingebouwd: transportknoppen voor start/stop/rec en mogelijkheid om tracks te selecteren en basis mix (volumeregeling, pan) te doen via de encoders, wat handig is tijdens het inspelen.
  • Strak en modern design, hoogwaardige afwerking inclusief aluminium draaiknoppen en verzonken displays; het voelt als een luxe apparaat dat lang mee zal gaan.

Minpunten:

  • Prijs in het hogere segment – je betaalt voor geïntegreerde screens en NI-specifieke features; als je die niet nodig hebt, is het een duur MIDI-keyboard.
  • Geen drumpads aanwezig, waar concurrerende keyboards (zoals Arturia KeyLab) die wel hebben – je zult hiervoor eventueel extra pad controllers moeten gebruiken.
  • Echt rendement vooral in combinatie met NI Komplete/NKS plug-ins; bij gebruik van veel niet-NKS instrumenten zijn de voordelen (automatische mapping, preset browsing) beperkt en moet je mogelijk zelf MIDI-mappen.
  • Aftertouch is “slechts” monofonisch (kanaal), geen polyfone aftertouch op de toetsen – voor heel expressief spel kan het dus niet per noot verschillen.
  • Voor uitgebreide mixtaken is het minder toereikend (slechts één volume encoder per keer, geen motorfaders of meerdere kanaal-regelaars tegelijk in zicht). Het is meer een muziekmaak-instrument dan een volledige mixcontroller.

Avid

S1 – De Avid S1 is een professionele 8-fader DAW-controller die vooral is toegespitst op Pro Tools en andere EuCon-compatibele DAW’s. Dit compacte apparaat (formaat vergelijkbaar met een klein mengpaneel) is bedoeld voor audio-engineers die de diepste integratie met hun DAW verlangen, inclusief uitgebreide visualisatie en plug-in bediening. De S1 heeft acht aanraakgevoelige motorfaders (met 8 bijbehorende drukdraaiknoppen erboven voor pan/send/plugin-control) en een reeks knoppen voor solo, mute, record en automatiseringsmodi per kanaal. Uniek is de nauwe koppeling met de gratis Avid Control app: bovenop de S1 is plaats om een iPad of tablet te plaatsen, die in EuCon via wifi/ethernet verbinding staat en gedetailleerde meters, waveforms, tracknamen en plugin GUI’s kan tonen. Dit biedt de functionaliteit van veel duurdere mixing consoles op een relatief kleine footprint. De Avid S1 is zeer geschikt in professionele studio’s, post-productie of voor ervaren home-studio gebruikers die Pro Tools, Media Composer, Logic Pro of Cubase/Nuendo op hoog niveau willen bedienen met hardware.

Pluspunten:

  • EuCon-integratie van Avid – dit zorgt voor buitengewoon diepe controle in Pro Tools (en andere ondersteunde DAW’s): van high-resolution fader bewegingen tot aan plugin-parameterbediening en zelfs VCA-spill functionaliteit, alles soepel en snel.
  • Strakke, snelle workflow: direct schakelen tussen aandacht-track, banken, layouts opslaan, en zeer responsieve bediening omdat EuCon hogeresolutie- en hoge updatesnelheid biedt (fijner dan MCU in veel gevallen).
  • In combinatie met een tablet krijg je uitgebreide visuele feedback: meerkleurige meters per kanaal, duidelijke trackbenamingen en zelfs toegang tot uitgebreide functies via het touchscherm (zoals een channelstrip-weergave of surround panning bedieningsveld).
  • Modulair uit te breiden: je kunt meerdere S1 units koppelen voor meer faders (tot 4 stuks voor 32 faders) en/of combineren met de Avid Dock voor extra transport- en wheelbediening – het ecosysteem is schaalbaar.
  • Stevige professionele bouw en lange termijn support van Avid; dit is een controller gebouwd met oog op dagelijks gebruik in veeleisende studiocomstandigheden.

Minpunten:

  • De kosten zijn hoog, zeker als je ook een tablet moet aanschaffen en eventueel uitbreidingen (Avid richt zich op de pro-markt).
  • Zonder een tablet is de functionaliteit beperkt tot wat de hardware zelf toont (basis-LEDs); de volledige kracht ervaar je eigenlijk pas mét tablet-display, wat een aparte investering vergt.
  • EuCon instellen vereist netwerkconfiguratie; soms iets complexer in eerste aanleg dan simpele USB/MIDI-controllers (hoewel eenmaal werkend erg stabiel).
  • Profijt is het grootst met Pro Tools of andere EuCon-DAW – bij minder gebruikelijke DAW’s die geen EuCon ondersteunen, kun je de S1 niet inzetten (hij heeft geen MCU fallback).
  • Het apparaat is compact maar toch breed genoeg dat een passende plek op het bureau met een schuin geplaatste tablet nodig is; niet zo licht/portabel als kleinere controllers voor mobiel gebruik.

Korg

nanoKONTROL Studio – De Korg nanoKONTROL Studio is een ultra-draagbare DAW-controller met focus op eenvoud en mobiliteit. Hij is geschikt voor producers die onderweg of in kleine ruimtes basisbediening over hun DAW willen hebben, of als tweede controller naast een groter systeem. De nanoKONTROL Studio biedt acht kanalen met elk een kleine fader (niet-gemotoriseerd), een draaiknop en twee functietoetsen (standaard voor Solo en Mute). Daarnaast is er een transportsectie (Play/Stop/Rec, FF/RW, Loop) en knoppen voor track navigatie en marker placement. Uniek is dat deze controller draadloos via Bluetooth MIDI kan verbinden met laptops, tablets of smartphones, naast de gebruikelijke USB-aansluiting – hij werkt op twee AA-batterijen of USB-voeding. Ondanks het kleine formaat ondersteunt de nanoKONTROL Studio Mackie HUI/Control modus, waardoor hij snel in Logic, GarageBand, Live, etc. herkend wordt, of hij kan via Korg’s Kontrol Editor vrij naar MIDI-CC’s geprogrammeerd worden. Deze controller is bij uitstek geschikt voor simpele mix- en opnamewerkzaamheden wanneer je geen ruimte hebt voor een grote controller, of als je op de bank, in de trein of op het podium wat mixerfuncties onder vingers wilt hebben.

Pluspunten:

  • Zeer compact en lichtgewicht, gemakkelijk mee te nemen in een laptoptas; ideaal voor mobiel produceren of om naast de laptop te leggen.
  • Draadloze Bluetooth MIDI werking geeft extra vrijheid – minder kabels op het bureau en direct koppelen met iPad of laptop voor bijv. quick edit sessies.
  • Acht faders bieden de essentie van mixbediening voor een flink aantal tracks, met directe solo/mute knoppen en panoramaknoppen binnen handbereik.
  • Gebruiksvriendelijk: door de eenvoudige lay-out en meegeleverde templates is hij snel aan de praat met de meeste DAW’s; vrijwel geen leercurve nodig.
  • Zeer betaalbaar in aanschaf, hierdoor een toegankelijke optie voor beginners of als tweede controller voor erbij.

Minpunten:

  • Geen motorfaders of visuele indicatoren per channel – de faderstanden passen zich niet automatisch aan, dus bij bankswitch of projectwissel kloppen de fysieke posities niet met de software tot je ze “optrekt”.
  • Beperkte resolutie en slag van de faders (kortere faders); voor zeer precieze automatisering of grote volumeschommelingen is het wat minder nauwkeurig dan professionele lange faders.
  • Kunststof behuizing en kleine knoppen: duurzaam genoeg bij normaal gebruik, maar voelt niet erg “high-end” en is potentieel kwetsbaar bij ruw transport.
  • Geen feedbackdisplay voor bijvoorbeeld waarden of tracknamen – je moet op het scherm van de DAW kijken voor details.
  • Bluetooth MIDI kan lichte latentie hebben en is afhankelijk van batterij; voor kritisch werk zal je wellicht toch de USB-kabel gebruiken (waardoor het voordeel deels teniet wordt gedaan).

Samenvattende tabel

Merk & ModelFaders/PadsDAW-integratieBijzonderheden
ICON QCon Pro G28 gemotoriseerde faders, 16 encoders, transport + jogMCU/HUI universeel (Logic, Cubase, Live, Pro Tools, enz.)LCD scribble strip voor kanaalnamen; uitbreidbaar met extenders
SSL UF88 gemotoriseerde faders, 8 push-encoders, 5×8 user keysMCU/HUI via SSL 360° (multi-DAW layers, PT/Logic/Live)Premium bouw; ketenbaar tot 32 faders; instelbare hellingshoek
Nektar Panorama CS121 gemotoriseerde fader, 12 eindeloze knoppen, 26 knoppenDiepe integratie voor Logic Pro; MIDI Remote voor Cubase/NuendoChannel strip focus-controller; 3.5” kleurenscherm; Logic exclusief ontworpen
Softube Console 1 Fader MkIII10 gemotoriseerde faders, enkele functieknoppenIntegreert met Softube Console 1 plug-in (DAW-agnostisch, plugin afhankelijk)Analoge console workflow (drive/character); Daisy-chain meerdere units (USB)
Softube Console 1 (MkIII)0 faders; ~27 draaiknoppen; 2 mini-displaysConsole 1 plug-in per track (ondersteund in meeste DAW’s)Fysieke channel strip emulatie; inclusief SSL 4000E sound; iLok vereist
Waves FIT Controller16+1 gemotoriseerde faders, 16+1 encoders, mute/solo knoppen per kanaalWaves eMotion LV1 integratie; MCU/HUI modus voor DAW’s19” rack-formaat; scribble strips op elk kanaal; live mixer gericht
Ableton Push 38×8 pad matrix (64 pads met MPE); 8 encoders; touchstripAbleton Live native (Instrument & Clip controller); geen MCUStandalone modus (met audio I/O) mogelijk; instrument-achtige bediening
PreSonus FaderPort 1616 gemotoriseerde faders, 1 groot encoder-wheel, transportknoppenNative mode voor Studio One; MCU/HUI voor andere DAW’sScribble strip displays per kanaal; footswitch input; uitgebreide transportsectie
Asparion D7008 motorfaders per module (uitbreidbaar tot 64); per kanaal 1 encoder + 4 LED-knoppenMCU/MIDI, OSC, MQTT – zeer breed (DAW en meer)Modulair systeem; ultradun design; RGB-led feedback; voetpedaal inputs
Arturia KeyLab 61 Mk39 faders (50mm, niet gemotoriseerd); 12 pads; 9 encoders; 61 toetsenMCU/HUI en DAW-mappings (Live, FL, Logic, Cubase, etc)Full-color scherm; Analog Lab integratie (2000+ sounds); aftertouch keys; arpeggiator
Akai APC6464 velocity/polypressure pads; 8 aanraakstrips; 0 fadersAbleton Live Script (Ableton Standalone mode + MIDI)8-sporen step sequencer ingebouwd; polyfone aftertouch pads; MIDI Out voor hardware
Behringer X-Touch One1 gemotoriseerde fader; 1 rotary encoder; jogwheel; transportknoppenMCU/HUI universeel (Cubase, Logic, Live, PT, etc)Compact éénkanaals controller; LCD naamdisplay; footswitch aansluiting
NI Komplete Kontrol S61 Mk30 faders; 8 touch-encoders; 61 toetsen (aftertouch); geen padsMCU voor DAW transport/levels; NKS-integratie (Komplete Kontrol)Light Guide LED boven toetsen; dual screens voor plugin-browsing; diep NI Komplete ecosysteem
Avid S18 gemotoriseerde faders; 8 rotary encoders; diverse knoppen per kanaalAvid EuCon protocol (Pro Tools, Logic, Cubase, Nuendo)Werkt met iPad display voor meters/bediening; koppelbaar (max 4 units + Dock); pro studio standaard
Korg nanoKONTROL Studio8 niet-gemotoriseerde faders; 8 draaiknoppen; 32 knoppen; geen padsMCU/HUI mode; MIDI CC mode; USB/Bluetooth connectieDraadloos (BLE MIDI) te gebruiken; supercompact en licht; batterij of USB gevoed