Hoe werkt: Parallelle compressie
Hoe werkt: Parallelle compressie
Parallelle compressie, ook wel bekend als New York-compressie, is een mixtechniek waarmee je dynamiek kunt behouden terwijl je toch een voller en luider geluid creëert. In plaats van een instrument of tracks volledig te compressen, meng je een sterk gecomprimeerde versie van het signaal parallel met het originele, onbehandelde signaal. Door deze twee te combineren krijg je het beste van beide werelden: de punch en volheid van zware compressie, én de natuurlijke dynamiek en transiënten van het originele geluid blijven behouden. Deze techniek wordt veel gebruikt door professionele mixers om drums, vocalen of complete mixen meer impact te geven zonder ze plat te drukken.
Hoe werkt: Parallelle compressie uitgelegd
Bij parallelle compressie splits je het audiosignaal in twee paden. Eén pad blijft ongemoeid (het droge, originele signaal) en het andere pad stuur je naar een compressor die je extreem instelt. Dat betekent vaak een lage threshold, hoge ratio en snelle attack en release. De compressor mag op dit tweede pad flink ingrijpen, zodat dit signaal erg vlak en dik wordt – op zichzelf zou het gecomprimeerde pad zelfs overdreven klinken. Vervolgens mix je dit zwaar gecomprimeerde signaal subtiel terug bij het originele signaal. Doordat het gecomprimeerde pad de zachte details naar voren brengt en het originele pad de harde transiënten behoudt, krijg je een krachtige sound die nog steeds levendig en dynamisch aanvoelt.
Het idee achter deze techniek is dat je de gemiddelde luidheid verhoogt zonder de pieken volledig weg te duwen. Een traditionele compressor op een track kan ervoor zorgen dat de harde klappen (bijvoorbeeld van een drum) minder fel worden. Bij parallelle compressie laat je die klappen intact in het originele spoor, maar voeg je compressie toe als een soort achtergrondondersteuning. Hierdoor klinken bijvoorbeeld drums voller en aanweziger, terwijl de attack (de initiële klap) duidelijk hoorbaar blijft. Veel mixers noemen dit de “glue” die elementen in een mix bij elkaar trekt – met parallelle compressie kun je losse instrumenten samenhangender laten klinken alsof ze beter samen werken in de mix.
Hoe werkt: Parallelle compressie in de praktijk
In de praktijk kun je parallelle compressie op verschillende manieren toepassen. Een gebruikelijke methode is via een aux-send of bus in je DAW. Je kopieert bijvoorbeeld de drums naar een aparte aux-kanaal (of stuur een send van de drumgroep naar een nieuwe bus) en plaatst daarop een compressor. Stel die compressor agressief in zodat de drumhits sterk worden afgevlakt. Vervolgens regel je met de volumefader van die aux/bus hoeveel van het gecomprimeerde signaal je bij de originele drums mengt. Begin met zachtjes bijmixen tot je merkt dat de drums dikker gaan klinken zonder hun punch te verliezen. Deze aanpak kun je toepassen op individuele instrumenten of op groepen (zoals alle backing vocals voor een voller koor, of een parallelle compressie op de volledige drum-bus).
Veel moderne plugins bieden ook een mix-knop of “dry/wet” instelling waarmee je parallelle compressie eenvoudiger kunt doen. Je plaatst de compressor direct op het kanaal en draait de mix naar bijvoorbeeld 20-50%, zodat een deel van het signaal onbewerkt blijft. Dit is technisch gezien hetzelfde resultaat als werken met een aparte bus, en het kan sneller werken. Zorg er wel voor dat de plugin daadwerkelijk de dry/wet-methode ondersteunt en niet simpelweg output naar beneden haalt, maar de meeste bekende compressor-plugins hebben deze functionaliteit tegenwoordig.
Voor thuisstudio-gebruikers is parallelle compressie goed te realiseren, zelfs met gratis of standaard DAW-plugins. Je hoeft geen dure outboard apparatuur te hebben; het gaat vooral om de manier van routen en instellen. Experimenteer bijvoorbeeld met parallelle compressie op een vocaal: dupliceer de vocaltrack, compress de dubbele track heel zwaar, en zet hem zacht onder de originele vocal. Je zult merken dat de zang steviger en constanter klinkt, zonder dat de emotie en dynamiek verloren gaan. Let er wel op dat je het gecomprimeerde signaal niet te luid inzet; het is ondersteunend bedoeld.
Parallelle compressie is bruikbaar in allerlei genres. In pop en rock wordt het vaak gebruikt om drums krachtig te maken (denk aan een dikke, stevige drumsound in een refrein), terwijl in subtielere muziek misschien een vleugje parallelle compressie op de masterbus de mix net wat meer samenhang geeft. Omdat je de verhouding zelf kunt bepalen, heb je veel controle over hoe subtiel of prominent het effect is. Met enige oefening leer je precies horen hoeveel je moet bijmengen voor het gewenste resultaat. Parallelle compressie is daarmee een toegankelijke maar krachtige techniek om je mix professionaler te laten klinken, zonder dure studioapparatuur en met behoud van muzikale dynamiek.